MTA GYEP Iroda
Az MTA-TKK Gyerekszegénység elleni Programiroda
gyermekes családok érdekeit kiemelő
véleménye
a kormányzat válságkezelő javaslatainak gyermekes családokat érintő elemeiről
- A családi ellátások eddig tervezett – megtakarítást alig jelentő, bonyolult, társadalmilag káros lépései helyett egy viszonylag kevéssé fájdalmas és költséghatékony megoldást javaslunk: az 1 gyermekesek legkevésbé veszélyeztetett csoportjánál (2 szülős, 5 éven felüli gyerek) a családi pótlék ideiglenes felfüggesztését. Néhány indokot alább ismertetünk.
- A válságkezelés számos, a gyermekes családokat érintő lépését összeférhetetlennek tartjuk a Nemzeti Stratégiával. A családi pótlék, illetve a gyermekneveléshez kapcsolódó ellátások eddig javasolt módosításai megtakarítást alig jelentenek, költségesek, társadalmi hatásuk kiszámíthatatlan vagy kifejezetten káros; nem illeszkednek valamilyen konzisztens koncepcióhoz, és többnyire a nemzetközi gyakorlathoz sem.
- Az eddigi válságkezelő tervek nem reagálnak a válság egyik legsúlyosabb következményére, a lakásvesztésre. (2009. márciusában csak Budapest IX. kerületében 300 családot fenyeget kilakoltatás.) Azonnali megoldás kell legalább gyermekes családok kilakoltatásának megakadályozására, és többet kell tenni a megelőzésért. Érvényt kell szerezni annak, hogy a kilakoltatás ne történhessen meg annak vizsgálata nélkül, hogy a család valóban megkapta-e azokat a pénzbeni és természetbeni szociális támogatásokat, amelyekre jogosult volt. Tovább kell fejleszteni az adósságkezelés szabályozását. Jelentős szociális kedvezményhez jutáshoz kötelezően kapcsolódjon szociális, építési stb. szakértők mérlegelési kötelezettsége.
A családi pótlék javasolt átalakításának indoklása
A javasolt megoldás:
A válság idejére, azaz két-három évre az egy gyermek után családi pótlékot kapók család pótlékának felfüggesztése, (0 családi pótlék), kivéve, ha
- a gyermek 5 év alatti;
- a szülő egyedül neveli gyermekét;
- a gyermek fogyatékos.
A javaslatot alátámasztó adatok:
- Az egy gyermekesek helyzete az átlagnál jobb, arányuk az alsó decilisekben fele a többgyermekesekének – 11 vs. 22 % az alsó decilisben, 22 vs. 43 % az alsó ötödben. A felső öt decilisben az 1 gyerekes családban élő gyerekek aránya 45%, a 3 és több gyerekeseké 11%.
- A kisgyermekesek az átlagnál szegényebbek, a kisgyermekek aránya az alsó decilisekben az átlagosnál magasabb.
- A gyermeküket egyedül nevelők a teljes családoknál szegényebbek.
- Az érintett családoknál az abszolút és relatív veszteség kisebb, mint a többi megoldás esetén, és interjúk szerint a szegényeknél sem drámai a hatás.
A javaslat ellen szóló érvek:
- Családosok fogyasztásra költhető pénzét csökkenti (ha családonként nem is sokkal).
- Érinthet szegényebb családokat is.
A javaslat mellett szóló elvi érvek:
- Nem jelent szakítást az univerzalizmus elvével (a 0 családi pótlék a 0-kulcsos adó módjára fogható fel). Épp ezért bármikor visszaállítható a teljes rendszer.
- Ennek ellenére viszonylag „jól céloz”.
- A családi pótlék adóalapba-vonásával ellentétben érzékeny a szegénység két legfontosabb ismérvére, a gyerek életkorára és a gyerekszámra.
- Semmilyen új igazolást, bürokratikus eljárást nem igényel.
- Nem erősíti az előítéleteket, politikailag elfogadtatható.
- Van magyar és nemzetközi precedens (Franciaországban nincs egy gyermek után családi pótlék.)
- Közelítő becslések szerint a megtakarítás 30 milliárd vagy e fölött van.
Budapest, 2009, március 28.
Ferge Zsuzsa, a GYEP szakmai vezetője
Darvas Ágnes, a GYEP vezető kutatója
Bővebben a témában itt lehet nézelődni.
Utolsó kommentek